یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مرکز ماهر اعلام کرد؛

مخاطرات اشتراک‌گذاري فايل‌ها در شبکه‌هاي نظير به نظير

اينترنت

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸:۰۰


مرکز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي نسبت به مخاطرات به اشتراک گذاري فايل ها از طريق شبکه هاي نظير به نظير به کاربران هشدار داد.

وايمکس نيوز - هم اکنون با توپولوژي شبکه هاي نظير به نظير - peer to peer - هر رايانه مي تواند با رايانه هاي ديگر بصورت مستقيم به تبادل اطلاعات و فايل ها بپردازد؛ براين اساس از قابليت هاي شبکه P2P به اشتراک گذاري فايل ها ميان کاربران است و  در اين شبکه هزاران کاربر در سراسر جهان به اشتراک گذاري فايل هاي خود مي پردازند.

براي به اشتراک گذاري فايل‌هايي مانند بازي و موسيقي از طريق شبکه‌هاي نظير به نظير کاربر بايد نرم‌افزاري دانلود کند که کامپيوتر وي را به کامپيوترهاي ديگري که همان نرم‌افزار را اجرا مي‌کنند متصل مي‌کند و اين اتصال در برخي اوقات دسترسي به ميليون‌ها کامپيوتر را به طور همزمان فراهم مي‌آورد.

مرکز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي - ماهر- اين اقدام کاربران در استفاده از شبکه هاي نظير به نظير را داراي مخاطراتي اعلام کرده و نسبت به آن هشدار داده است.

در اشتراک گذاري فايل از طريق شبکه هاي P2P ممکن است کاربر به صورت اشتباه بدافزار، فايل جعلي يا فايل داراي کپي رايت يا فايل‌هاي غير اخلاقي را دانلود کند، يا به غريبه‌ها اجازه دهد که به فايل‌هاي شخصي وي دسترسي پيدا کرده و آنها را به اشتراک بگذارند؛ از اين رو در صورتي که از اشتراک فايل نظير به نظير استفاده مي‌کنيد، بهتر است مخاطرات آن را بشناسيد و از روش‌هاي زير براي به حداقل رساندن آنها استفاده کنيد.

 

نرم‌افزار امنيتي معتبري نصب کنيد

برخي برنامه‌هاي به اشتراک گذاري فايل ممکن است بدافزارها را پنهان کرده يا آنها را به کامپيوتر شما راه بدهند. اين مسأله به مجرمان اجازه مي‌دهد که فعاليت‌هاي کامپيوتر شما را مورد نظارت و کنترل قرار دهند. بنابراين قبل از استفاده از هر برنامه اشتراک فايل:

يک برنامه امنيتي معتبر که شامل آنتي ويروس و ضد جاسوس افزار باشد نصب کنيد.

نرم افزار امنيتي و سيستم عامل خود را طوري تنظيم کنيد که به طور خودکار به‌روز رساني شوند.

فايل‌هايي را که برنامه امنيتي به عنوان فايل مشکل‌دار علامت گذاري مي‌کند حذف کنيد.

از فايل‌هايي که به آنها نياز داريد يک نسخه پشتيبان تهيه کنيد، آنها را روي CD، DVD يا درايو خارجي ذخيره کنيد يا اينکه از يک سرويس آنلاين استفاده کنيد.

پيش از باز کردن يا اجراي هر فايلي که دانلود کرده‌ايد، از نرم‌افزار امنيتي براي اسکن آن استفاده کنيد.

درصورتي که يک برنامه P2P از شما براي غيرفعال کردن يا تغيير تنظيمات فايروال اجازه بخواهد، بهتر است در نصب آن تجديد نظر کنيد. غيرفعال کردن يا تغيير تنظيمات مي‌تواند امنيت کامپيوتر شما را تضعيف کند.

چيزهايي که به اشتراک مي‌گذاريد و مواقعي که به اشتراک مي‌گذاريد را محدود کنيد.

 

در مورد فولدرهايي که به اشتراک مي‌گذاريد آگاه باشيد

برنامه‌هاي P2P را با دقت نصب کنيد و مراقب باشيد که چه فولدرهايي به صورت عمومي به اشتراک گذاشته مي‌شوند. اين برنامه‌ها براي اين طراحي شده‌اند که فايل‌ها را به اشتراک بگذارند و زماني که بر روي سيستم شما نصب مي‌شوند، ممکن است فايل‌ها و فولدرهايي را به اشتراک بگذارند که شما هرگز قصد به اشتراک گذاشتن آنها را نداشته‌ايد.

براي مثال، يک تنظيم بدون دقت و بدون احتياط بر روي فولدر «shared» مي‌تواند اطلاعات هارد شما مانند ايميل‌ها، عکس‌ها يا ساير اسناد شخصي را افشا کند. هيچ نوع اطلاعات شخصي را در فولدرهاي «shared» يا «download» ذخيره نکنيد.

بعلاوه، مشکلات امنيتي در برنامه P2P مي‌تواند در را براي حملات هکرها باز کند. برخي بدافزارها طوري طراحي شده‌اند که فولدري را که شما براي اشتراک گذاري مشخص کرده‌ايد تغيير مي‌دهند، در نتيجه مجرمان مي‌توانند به اطلاعات شخصي شما دست يابند.

 

ارتباط خود را قطع کنيد

در بسياري از موارد، بستن پنجره برنامه اشتراک فايل ارتباط شما را با شبکه قطع نمي‌کند، در نتيجه ساير کاربران همچنان به فايل‌هاي اشتراکي شما دسترسي دارند. اين مسأله مي‌تواند مخاطرات امنيتي شما را افزايش داده و سيستم شما را کند نمايد. هنگامي که فايلي دانلود نمي‌کنيد، برنامه را به طور کامل ببنديد. روي برنامه اشتراک فايل دوبار کليک کنيد، به منوي فايل وارد شويد و گزينه خروج را انتخاب کنيد.

برخي برنامه‌هاي P2P هر بار که کامپيوتر خود را روشن مي‌کنيد به طور خودکار باز مي‌شوند. شايد بهتر باشد تنظيمات را طوري تغيير دهيد که اين اتفاق رخ ندهد.

 

حساب‌هاي کاربري مجزا ايجاد کنيد

درصورتي که بيش از يک نفر از سيستم شما استفاده مي‌کند، حساب‌هاي کاربري مجزا با حقوق دسترسي محدود براي هريک ايجاد کنيد. فقط يک کاربر با حق دسترسي administrator مي‌تواند نرم‌افزار نصب کند. اين يک استراتژي براي مقابله با نصب نرم‌افزارهاي ناخواسته است. اين روش همچنين از دسترسي و به اشتراک گذاري فولدرهاي يک کاربر توسط کاربر ديگر جلوگيري مي‌کند.

از يک کلمه عبور براي محافظت از حساب کاربري administrator کامپيوتر خود استفاده کنيد تا شخص ديگري نتواند ويژگي‌هاي امنيتي را غيرفعال کرده يا حقوق دسترسي خود را افزايش دهد.

 

با خانواده خود در مورد به اشتراک گذاري فايل صحبت کنيد

اگر شما داراي فرزند هستيد، از فرزند خود بپرسيد که آيا نرم افزار اشتراک فايل دانلود کرده است يا خير. و آيا بازي، ويدئو، موسيقي يا فايل‌هاي ديگري را از طريق اين نرم افزار به اشتراک گذاشته يا دريافت کرده است يا خير. با فرزند خود در مورد مخاطرات امنيتي و ساير مخاطرات اشتراک فايل صحبت کنيد. اگر آنها مصمم هستند که از P2P استفاده کنند، با آنها در مورد نصب و استفاده صحيح از اين نرم افزار صحبت کنيد.

و اگر شما يک نوجوان يا کودک هستيد که مي‌خواهيد از نرم افزار اشتراک فايل استفاده کنيد، پيش از دانلود نرم افزار و جابجايي فايل با والدين خود حرف بزنيد.

 

با سياست‌هاي اشتراک فايل در محل کار آشنا باشيد

از آنجايي که استفاده از نرم افزار P2P مي‌تواند امنيت کامپيوتر را تضعيف کرده و فولدرهاي حاوي اطلاعات حساس را افشا کند ممکن است اداره يا شرکت محل کار شما قوانيني در مورد استفاده از اين نرم افزارها وضع کرده باشد و يا استفاده از آنها را ممنوع کرده باشد. پيش از استفاده از اين نرم افزارها از اين قوانين آگاهي پيدا کنيد.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو